Holberg, kunst- en cultuurbedrijf
Welkom op onze website

Klassiek Chassé Breda

KLASSIEK CHASSÉ BREDA

Dinsdag 27 september 20.30 uur  Camerata RCO
speelt over de hele wereld en nu komen zij naar Breda. Alle spelers uit dit unieke ensemble zijn lid van het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam. Op het programma staat de 7e symfonie van Anton Bruckner in arrangement voor 10 musici, gedirigeerd door Olivier Patey.https://strato-editor.com/.cm4all/uproc.php/0/.Camerata.JPG/picture-400?_=1818caaf4d8
Het misschien wel bekendste werk van de Oostenrijkse componist Anton Bruckner (1824 – 1869), een man van emotionele uitersten. Verliefd op de liefde, maar die wilde nooit lukken. Diepreligieus, wat hem een buitenstaander maakte in het wereldse Wenen in die tijd. En koppig in de muziek. Pas op zijn zestigste bracht zijn 7e Symfonie hem het succes waar hij al decennia naar hunkerde.
Sinds 2019 is Rolf Verbeek als dirigent verbonden aan Camerata RCO. Voor dit ensemble bewerkte hij grote orkestwerken (met name enkele symfonieën van Anton Bruckner) tot kamermuziek bezetting. Eerder dirigeerde Verbeek een groot aantal orkesten, waaronder het Noord Nederlands Orkest, philharmonie zuidnederland en het Orkest van het Oosten. Ook leidde hij producties bij Opera Zuid en De Nederlandse Opera Academie.

PROGRAMMA: symfonie nr.7 in E Majeur  Bruckner, arrangement voor Ensemble

TICKETS


The Millennium Jazz Orchestra ,Amazonia
22 oktober 2022

In deze nieuwe cross-over productie van The Millennium Jazz Orchestra worden drie  aspecten van Brazilië uitgelicht: de muziek, de poëzie en de natuur. Teksten van actuele  Braziliaanse dichters worden van muziek voorzien met als centrale thematiek de teloorgang  van het Amazone-regenwoud, een milieuramp van ongekende omvang, die de hele wereld  zal raken.  Voor de pauze wordt een belangrijk statement gemaakt met ’Bleeding  Amazonia’, een gloednieuwe compositie van Joan Reinders voor jazzorkest  en vocaliste, op teksten van dichter en milieuactivist Thiago de Mello (1926), die uit het Amazonegebied afkomstig is en zich al decennialang sterk maakt voor het behoud van het regenwoud. Na de pauze klinkt muziek van Braziliaanse componisten, waarmee zij een ode  aan Amazonia brengen: o.m. Milton Nasciemento, Gilberto Gil en Caetano  Veloso. De Braziliaanse volksmuziek zal herkenbaar zijn. Denk aan de Bossa  Nova, die mede door de onlangs overleden Joao Gilberto bekend is geworden. Of  de uitbundige Samba, waardoor mensen niet op hun stoel kunnen blijven zitten.
Soliste in dit programma is de Braziliaanse zangeres Lilian Vieira (bekend van Zuco), die  met haar opzwepende, majestueuze stem een prachtige timbre voortbrengt.
En uiteraard wordt er meeslepend geïmproviseerd door de  leden van het Millennium Jazz Orchestra.


Combattimento met Couchane Siranossian, viool / Sirènes
3 november 2022

Met “Sirènes” presenteert Combattimento een buitengewoon aantrekkelijk programma waarin het ensemble de dialoog aangaat met de briljante Armeense violiste Chouchane Siranossian. Centraal daarbij staat muziek van drie vrouwelijke achttiende-eeuwse componisten: Elisabeth Jacquet de la Guerre, Maddalena Laura Syrmen (bijgenaamd “Lombardini”) en Wilhelmina von Bayreuth. Elisabeth Jacquet was een wonderkind, clavecinist en componist van prachtige muziek in de trant van François Couperin. Wilhelmine von Bayreuth was de hoogbegaafde lievelingszus van Frederik de Grote van Pruissen. Twee mannen uit dezelfde eeuw laten we ook nog in dit gezelschap toe, maar met goede redenen. Antonio Vivaldi schreef een reeks vioolconcerten “voor Anna Maria”, een briljante vioolspelende wees uit het Venetiaanse Ospedale della Pièta en sterleerling van Vivaldi. Deze concerten zijn bewaard in een handschrift met alleen de solopartij voor viool; de
andere partijen zijn verloren gegaan. We horen hier een speciaal voor dit project gemaakte reconstructie! Een andere beroemde violiste was Lombardini, tevens auteur van levendige, vroeg-klassieke muziek voor haar instrument. Zij werkte nauw samen met haar man Ludovico Sirmen, eveneens een vioolvirtuoos en componist en afkomstig uit Armenië. Dit achttiende-eeuwse repertoire wordt afgewisseld met bewerkingen van volksmelodieën van de hand van de “vader dan de Armeense volksmuziek”: Komitas.
Bezetting:
Cynthia Freivogel & Quirine van Hoek – viool, Marjolein Dispa – altviool, Diederik van Dijk - cello, Erik Olsman - contrabas, Sören Leupold – chitarrone, Pieter Dirksen - klavecimbel
Programma:
* Elisabeth Jacquet de la Guerre Suite “Céphale et Procris” (bew.) 1665-1729 Vioolsonate IV in G-groot * Maddalena Laura Syrmen Vioolconcert in A-groot, op 2/3 1735-1799 Kwartet in g-klein, op. 3/3 * Ludovico Syrmen Vioolconcert 1738-1792 Wilhelmina von Bayreuth Klavecimbelconcert in g-klein 1709-1758 * Antonio Vivaldi Vioolconcert in c-klein RV 771 “per AnnaMaria” 1678-1741 (reconstructie) Komitas Vardapet volkslied-bewerkingen 1869-1935

Nieuwjaarsconcert TenToon Met Sterre Konijn en Christiaan Kuyvenhoven
5 januari 2022,

TenToon is een energiek en veelzijdig ensemble dat bestaat uit tien topmusici. De unieke combinatie van instrumenten biedt een scala aan mogelijkheden voor originele en gevarieerde uitvoeringen, waarbij het theatrale element niet wordt vergeten. Naast de klassieke muziek – waarin zij het meest thuis zijn – storten de musici zich met evenveel plezier en toewijding op jazz en wereldmuziek. Met uiteenlopende voorstellingen laat TenToon het publiek verrast en ontroerd achter. Een nieuwjaarsconcert door TenToon is altijd een feestje. Ze brengen 2 super solisten mee; Sterre Konijn en Christiaan Kuyvenhoven.
Programma: Festival Ouverture – Dimitri Sjostakovitsj (trans. Aukelien Kleinpenning)
Dans nr. 1 uit Jazz Suite nr. 2 – Dimitri Sjostakovitsj (arr. Johan de Meij)
Johann, noch einmal! – Leonard Evers Blackbird – Paul McCartney & John Lennon (arr. Bram Faber, instr. Thomas Geerts) Het Mistige Rooie Beest – Rogier van Otterloo (arr. Lennart de Winter) Tout Dit – Camille Dalmais Rhapsody in Blue – George Gershwin (arr. Bob Zimmerman) Nana – Manuel De Falla (arr. TenToon) Wals nr. 2 uit Jazz Suite nr. 2 – Dimitri Sjostakovitsj (arr. Johan de Meij)
It’s Oh So Quiet – Björk (arr. Hugo Bouma)
Musici Sterre Konijn – zang Christiaan Kuyvenhoven – piano Janneke Groesz – fluit Inge Ariesen – hobo Jelrik Beerkens – klarinet Aukelien Kleinpenning – saxofoon Nadine van de Merwe – fagot Margreet Mulder – hoorn Thomas Geerts – trompet Lennart de Winter – trombone Mervyn Groot – slagwerk Laurens Knoop – contrabas

Ragazze Quartet - I’m Every Woman
20 januari 2023 Muzikale verhalen uit vrouwengemeenschappen. Kinley zaal

I’m Every Woman is een muziektheatervoorstelling voor strijkkwartet, slagwerk, spoken word artiest en zangeres, die uiting geeft aan de kracht, emoties en levensvragen van vrouwen en vrouwengemeenschappen. De muziek wordt geschreven door Aftab Darvishi, de teksten door Rachel Rumai Diaz. In 60 minuten brengen zes vrouwelijke artiesten een gezongen en gesproken ode aan de vrouw waarvan de stem te weinig gehoord wordt, voortgestuwd door het dynamische spel van een strijkkwartet (Ragazze) dat geen klankkleur schuwt om de juiste toon te treffen. Rachel Rumai zal middels spoken word de concrete ervaringen uit all-female communities aan het publiek overbrengen, sopraan Lilian Farahani zal door het zingen van aria’s een meer beschouwende emotionele laag toevoegen. De voorstelling vindt zijn vertrekpunt in de muzikale inspiratie, verhalen en ervaringen van vrouwengemeenschappen ‘aan de rand van de stad, in het hart van de samenleving’. We zien een reis die gaat van de harmonische kracht van zusterschap, langs de soms pijnlijke noodzaak van het bestaan van deze safe spaces, naar een clash van onbegrip en verschillen.
De verschillende verschijningsvormen van het fenomeen ‘all female community’ komen tot hun recht in het poëtische, historiserende, ritmische, sensuele en activistische spoken word-werk van Rachel Rumai Diaz. “Als schrijver en performance artist zet ik me in om op het podium ruimte te maken voor verborgen verhalen en ongehoorde stemmen, in het bijzonder vrouwen van kleur en LHBTIQ+ vrouwen. Dit project zie ik als een mooie kans om niet alleen de verhalen van deze vrouwen te vertellen, maar ook om een ode te brengen aan de vele vormen e n gezichten van de vrouw.” - Rachel Rumai Diaz De nieuwe muziek van Aftab Darvishi vertegenwoordigt zowel de westerse traditie als muziek uit niet-westerse culturen. Op dit kruispunt ontwikkelde zij een oorspronkelijke stem. Haar werk is enerzijds verstild en atmosferisch, anderzijd s heeft het tal van verschillende klankkleuren en kleine nuances, waardoor het veel lagen heeft. Hierdoor kunnen toegankelijkheid en een diepere boodschap naast elkaar bestaan.  De beeldende regie van Rianne Meboer, waarin ruimte is voor lichtheid en humor, onderkent de waarde van sisterhood.
Repertoire: Nieuw werk van componist Aftab Darvishi met teksten van Rachel Rumai Diaz /
Regie: Rianne Meboer / Dramaturgie: Arthur Kneepkens / Uitvoerenden: Ragazze Quartet (strijkkwartet en slagwerk) / Lilian Farahani (zang) / Rachel Rumai Diaz (zang, spoken word)

House of Makers, From the sun’s perspective
zondag 12 Februari 2023, 15.00 uur

Dat muziek bij je binnenkomt, emotie oproept, je een warm gevoel krijgt. Maar hoe zit dat als je doof bent? Vanuit het perspectief van de zon is een interdisciplinaire muziektheatervoorstelling die het antwoord op deze vragen laat zien en horen. Door de muziek een visuele vorm te geven en te vertalen, zichtbaar in gebaren en de muziek ook en voelbaar maken. Een voorstelling waar je gehoor geprikkeld wordt. Dat is logisch bij een concert maar niet voor iedereen Het is een voorstelling die toegankelijk is voor doven, slechthorenden en horenden. Het ervaren van muziek door al je zintuigen.  De term inclusiviteit, die in onze huidige samenleving zo’n hot topic is, wat betekent het eigenlijk? Deze verschuiving van het muzikale perspectief helpt je de ander beter te begrijpen of juist om verschillen te accepteren en te waarderen. Met het thema inclusiviteit wordt ook exclusiviteit een belangrijk onderwerp.  Artistieke verantwoordelijk zijn Peter Leung, Fabienne Vegt en Brigitte van Hagen. Ze creëren een nieuwe ervaring van muziek beleven. Er worden wel voorstellingen gemaakt voor doven en slechthorenden, maar weinig voor óók horenden. Maar juist de combinatie van het publiek interesseert ons. De componisten van deze voorstelling zijn Nicholas Robert Thayer en Setareh Nafisi met een achtergrond in zowel klassieke als elektronische muziek en een combinatie daarvan. Beide zijn ze afgestudeerd aan de master New Audiences and Innovative Practice aan het Prins Claus Conservatorium. In hun composities worden klassieke, elektronische, avant-gardistische, jazz- en oosterse elementen met gemak en authenticiteit verwerkt. Een bijzondere avond die je niet mag missen met muziek, dans, gebarentaal, mime en zang voor iedereen die hoort en niets hoort. De voorstelling duurt een uur en erna hoor je meer hoe het is als je niets hoort.
Performers:  Setareh Nafisi - piano and electronics / Nicholas Robert Thayer – electronics / Oene van Geel – altviool / André Kerver – klarinet / Carlo Camagni - dans / Christie Tilborg - gebarentaal en dans / Doortje Peters - mime en gebarentaal / Brigitte van Hagen - gebarentaal en sopraan / Marianne Noordink - fluit en nay  scenografie, het lichtontwerp en de kostuums  Yannick Verweij & team

Nederlands Blazers Ensemble
dinsdag 14 maart 2023

Concert in de vorm van een peer.
Concert in de vorm van een peer is een voorstelling over het leven van Erik Satie, Satie, meester van het absurdisme, maar ook meester van de meest intieme sensitieve muziek. Met zijn tegen de haren in strijkende eigenzinnigheid was Satie de held van jonge componisten en kunstenaars in Parijs rond 1900. Zo werkte hij met de schilder Pablo Picasso en met de oprichter van de Ballets Russes Sergej Diaghilev. Creatieven ondersteunen elkaar met hun ideeën en activiteiten. Het NBE wil die dynamiek weer tot leven brengen in een voorstelling in de geest van Satie, met de ogen en oren van hedendaagse kunstenaars van nu. Zo is de muziek bewerkt door componisten als Micha Hamel en Vincent van Warmerdam. En zijn er korte absurdistische films te zien va jonge filmmakers. Een typisch NBE programma, met prachtige arrangementen, film, teksten, veel ‘op het verkeerde been’ en beaucoup d’humour.



Schilderijen uit de 17e eeuw Camerata Trajectina & Floris Kortie
zaterdag 22  april 2023 15.00 uur

Ze staan in ons netvlies gegrift, de schilderijen uit de Gouden Eeuw. Vermeer, Hals, Rembrandt. En vaak zien we instrumenten en muzikanten op het doek vereeuwigd. Hoe kan het dat we zo weinig weten van deze muziek? Wat zou het oor moeten horen wat het oog al kan zien?
Op uitnodiging van Camerata Trajectina gaat Floris Kortie op zoek naar de ‘soundtrack’ van de mooiste en spannendste schilderijen. Welk verhaal vertelt het schilderij en welk verhaal vertelt de muziek? Niemand beter als onze partner dan de presentator van Podium Witteman met zijn grenzeloze nieuwsgierigheid en aanstekelijk enthousiasme.
Schoonheid en symboliek, maar ook boertigheid en vraatzucht. De liederen zijn als de schilderijen; lust en liefde spat er vanaf. Een bruisende voorstelling voor oog en oor, voor jong en iets minder jong.


E-mailen
Bellen